Blockflöjter och historiska oboer

Från tidig musik till nutida experimentell konstmusik

Kerstin Frödin är en mångsidigt verksam musiker inom både tidig musik och nutida konstmusik. Hon är verksam som solist, kammarmusiker och orkestermusiker och har också medverkat i flera scenkonstprojekt i samarbete med konstnärer från olika discipliner. Sina huvudsakliga studier har hon bedrivit vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm för Clas Pehrsson (blockflöjt) och Conservatorio ”E.F. Dall’Abaco”, Verona för Paolo Grazzi (barockoboe), hon har även studerat för bland andra blockflöjtisten Pierre Hamon (Paris) och oboisten Katharina Arfken (Basel). Kerstin har under åren tilldelats ett flertal stipendier från bland annat Konstnärsnämnden och Kungl. Musikaliska Akademien, hon har även tilldelats ”Kristallpriset” som är ett interpretationspris för ny musik. Under säsongen 2020–2021 är Kerstin en av stipendiaterna inom Bernadotte-programmet, ett samarbetsprogram mellan de olika kungliga akademierna.

Sedan 2015 är Kerstin doktorand vid Piteå Musikhögskola/ Luleå Tekniska Universitet där hon driver ett konstnärligt forskningsprojekt med nutida musik som fokus. Hennes forskningsprojekt kretsar kring kroppens roll i musikalisk gestaltning vilket hon undersöker genom ett antal tvärkonstnärliga samarbeten, såsom ”Fåglarnas konferens” – ett interdisciplinärt scenkonstprojekt som hon driver tillsammans med dansaren och koreografen Åsa Unander-Scharin och videokonstnären Lene Juhl.

Inom den nutida konstmusiken är Kerstin också verksam med de egna grupperna Lipparella; en ensemble som spelar på barockinstrument men som specialiserat sig på nyskriven konstmusik, samt trion Das Orchester; en experimentell trio med besättningen trombon, cello och blockflöjt.

I sin senaste CD produktion ”Le Nouvel Amour” på skivbolaget Blue Music Group samarbetar Das Orchester även med sopranen Alexandra Büchel.

Lipparella har under de senaste åren genomfört ett flertal projekt där nya musikverk fått sin iscensättning i en konstform mellan konsert och musikdramatik och ensemblen har i dessa sammanhang arbetat med regissörer, tonsättare, ljussättare, scenografer och librettister såsom i den Beckett-baserade konsertföreställning ”What is the word” i regi av Karl Dunér och med musik av Christer Lindwall.

Inom den tidiga musiken är Kerstin flitigt efterfrågad för operaproduktioner, passioner och andra större kör- och orkesterverk. Hon spelar även kammarmusik med grupper som Hofmusik, Holmia, Il Gene Barocco samt ensemblen Höör Barock vars CD inspelning av Romans ”Golovinmusiken” på skivbolaget BIS vann en Grammis som årets klassiska album 2020. Tillsammans med sina kammarmusikgrupper har hon nyligen gästat festivaler som Tage Alter Musik, Regensburg Tyskland, Provinzlärm, Eckernförde, Tyskland, Alte Musik Kärnten festival i Feldkirchen-Kärnten, Österrike och Accademia dello Spirito Santo, Ferrara, Italien. Under de senaste åren har Kerstin också medverkat vid konserter och operauppsättningar vid Folkoperan, Confidencen och Drottningholms Slottsteater.

Recorders and historical oboes from early music to contemporary art music

Kerstin Frödin is a versatile musician in the fields of both early- and contemporary art music. She works as a soloist, chamber and orchestral musician. She conducted her main studies at the Royal College of Music in Stockholm and at the Conservatorio di Musica E.F. Dall’Abaco in Verona, Italy. Over the years, Kerstin has been awarded a number of scholarships from, among others, the Swedish Arts Grants Committee and The Royal Swedish Academy of Music and has received the “Chrystal Prize”, an interpretation prize for contemporary music.

Since 2015, she has been a PhD candidate at Piteå Academy of Music / Luleå University of Technology, where she runs an artistic research project with the focus on contemporary music and the body’s role in musical performance. Kerstin is also active in her own groups Lipparella; an ensemble that performs newly written art music on baroque instruments, as well as the trio Das Orchester; an experimental trio with trombone, cello and recorder. In early music, Kerstin is frequently in demand for opera productions, passions and other major choral and orchestral works. She also plays with various chamber music groups such as the ensemble Höör Barock whose CD recording of Johan Helmich Roman’s “The Golovin music” (BIS) won a Swedish Grammis as the classic album of the year 2020.

Together with her chamber music groups she has recently visited festivals such as the Tage Alter Music, Regensburg Germany, Provinzlärm, Eckernförde, Germany, Alte Musik Kärnten festival in Feldkirchen-Kärnten, Austria and Accademia dello Spirito Santo, Ferrara, Italy. In recent years, Kerstin has also participated in concerts and opera productions at the Folkoperan, Confidencen and the Court Theatre of Drottningholm, Stockholm.